Burgerschap vanuit Limburgs perspectief
In de Week van Respect op woensdag 11 november 2020 verscheen het DOEboek Limburgerschap. Die dag overhandigen VVD-Statenlid Karin Straus en museumdirecteur Bert Mennings het DOEboek symbolisch aan de leerlingen van basisschool Neel in Maasniel. Het concept van het DOEboek en de werkvormen zijn ontwikkeld door de Stichting Vredeseducatie in Utrecht.

Limburgs perspectief
Met de opdrachten en thema’s in het DOEboek Limburgerschap onderzoeken leerlingen de democratische samenleving. Ze ontdekken ook hoe ze er zelf een actieve rol in kunnen hebben. Burgerschapsonderwijs ligt onder het vergrootglas: politiek en samenleving vinden het belangrijk dat kinderen over burgerschap en democratie leren, maar scholen vonden die opdracht vaak te vrijblijvend, of bestaande methodes juist te beknellend. Met het DOEboek Limburgerschap kan elke docent eigen richting geven aan burgerschapsonderwijs. Het DOEboek kan op zichzelf staan maar ook ingepast worden in al bestaande projecten en methodes.

Thema’s
Het DOEboek Limburgerschap is gemaakt voor scholieren in groepen 6, 7 en 8 van de basisschool. De opdrachten raken thema’s als identiteit, woonplaats, samenleven, Limburg, democratie en de digitale wereld. De speciale docentenhandleiding biedt scholen die dat willen de mogelijkheid een complete en eigen visie op burgerschapsonderwijs te ontwikkelen. De Stichting Vredeseducatie biedt scholen ondersteuning bij het ontwikkelen van een visie en programma op burgerschap.

Download het DOEboek hier